Om föreningen

Det är inte alla som har glädjen att bo i ett världsarv, men det gör faktiskt vi i Falun. År 2001 skrevs Falu gruva, staden och bergsmanslandskapet in på Unescos världsarvslista. Det blev en ”Plats att vårda, bevara och utveckla för all framtid”.
Mängder av svenska och utländska besökare reser hit för att uppleva Världsarvet Falun. Men hur är det med oss Falubor? Vad vet vi om vårt världsarv?
Världsarvet Faluns vänförening är en ideell och opolitisk förening vars medlemmar är intresserade av Världsarvet Falun. Vi arbetar för att synliggöra och öka medvetenheten om världsarvet för alla som bor här. Det lokala engagemanget är så viktigt.

Vänföreningen arbetar på olika sätt genom att:
* stödja entreprenörer som har koppling till världsarvet
* bidra till ny och ökad kunskap
* arrangera föreläsningar, studiecirklar, studiebesök, guidade turer m.m.
* stödja andra kulturella arrangemang
* stödja verksamheter riktade till barn och unga
* aktivt marknadsföra världsarvet i olika sammanhang
* utse Årets Eldsjäl och Guldkorn
* och mycket mer….

Lite historik:
När Falu Gruva, staden och bergsmanslandskapet kom upp på Unescos världsarvslista år 2001, bildades snabbt en vänförening. Den var aktiv under många år och låg bland annat bakom det årligen återkommande och uppskattaded evenemanget ”Falun Då”.
Men allt har sin tid och så småningom blev vänföreningen mindre aktiv. År 2018 samlades en grupp intresserade personer för att få liv i föreningen igen.  En arbetsgrupp tillsattes och den 26 mars 2019 hölls ett ”nystarts-årsmöte” och en ny styrelse valdes.
Nu är Världsarvet Faluns Vänförening återigen synnerligen aktiv och välkomnar självklart fler nya medlemmar.